China menyeru kedua-dua pihak dalam konflik

  • 发布人:

    sfqsfwrxzzds
  • 发布日期:

    2024-04-16, 12:02 am
  • 浏览次数:

    464
  • 分享:

China menyeru kedua-dua pihak dalam konflik Myanmar untuk terlibat dalam dialog gencatan senjata

联系人信息

电子邮箱 gg20240411@gamil.com

内容描述


Baru-baru ini, konflik ketenteraan meletus lagi di Myanmar, menarik perhatian meluas daripada masyarakat antarabangsa. Menurut laporan, konfrontasi antara tentera Myanmar dan Tentera Perikatan Demokratik Kebangsaan Myanmar (MNDAA) semakin sengit. Dengan latar belakang yang tegang ini, wartawan itu meminta jurucakap Kementerian Luar Mao Ning pandangannya mengenai perkara itu.


Jurucakap Mao Ning berkata, China amat mengambil berat tentang konflik ini dan menyeru semua pihak untuk segera menghentikan pertempuran dan menghentikan pertempuran. Pada masa yang sama, beliau menekankan bahawa kaedah dialog dan perundingan yang aman adalah cara terbaik untuk menyelesaikan perbezaan, dan berharap semua pihak akan terus berusaha menyelesaikan perbezaan melalui dialog dan mengelak daripada meningkatnya keadaan. Selain itu, bagi memastikan keselamatan dan kestabilan sempadan China-Myanmar, langkah-langkah yang praktikal dan berkesan juga perlu diambil.

Menurut laporan CCTV News, pada 27 Oktober, konflik sengit berlaku di Lashio, Guiyang dan tempat lain di utara Myanmar, dan kubu kuat tentera Tentera Myanmar diserang militan. Konflik ini dimulakan terutamanya oleh Tentera Perikatan Demokratik Kebangsaan Kokang Myanmar. Perlu diingat bahawa kerajaan dan tentera Myanmar masih belum bertindak balas secara rasmi terhadap insiden ini.

Tercetusnya konflik ini sekali lagi menimbulkan kebimbangan mengenai keadaan di Myanmar. Sebagai jiran penting negara kita, Myanmar mempunyai hubungan persahabatan jangka panjang dengan China. Kestabilan dan keamanan di Myanmar adalah penting untuk kestabilan dan pembangunan seluruh wilayah. China memberi perhatian dan menyeru semua pihak untuk menghentikan tembakan secepat mungkin dan menyelesaikan perbezaan melalui dialog dan rundingan.

Untuk lebih memahami latar belakang konflik, perlu dinyatakan bahawa Tentera Perikatan Demokratik Kebangsaan Kokang Myanmar ialah sebuah pertubuhan bersenjata etnik di Myanmar. Ia ditubuhkan pada tahun 1989 dan kebanyakannya beroperasi di utara Myanmar. Mereka telah berkonflik dengan tentera Myanmar dan sedang mencari autonomi yang lebih besar. Walaupun terdapat banyak rundingan damai, perbezaan ini masih belum dapat diselesaikan sepenuhnya.

Ketika konflik di Myanmar semakin memuncak, orang ramai pasti tertanya-tanya: Bagaimanakah kita boleh mencapai keamanan dan kestabilan jangka panjang? Ini adalah isu kompleks yang memerlukan usaha bersama daripada semua pihak. Selain dialog dan rundingan antara pihak yang berkonflik, masyarakat antarabangsa juga boleh memainkan peranan yang aktif. Penyertaan pelbagai pihak untuk bersama-sama mempromosikan pencapaian penyelesaian aman adalah sangat penting kepada pembangunan masa depan Myanmar.#peace#Burma



温馨提示:

本条信息由网友自行发布或来自於网络,本站将不会对其真实性、准确性、完整性作出任何保证。在您核实信息前请勿支付任何形式的费用,请不要在信息提供的链接里输入您的QQ和密码,以免上当受骗。


大家都在搜: